Černý pátek

Mall24.cz:  Černý pátek (anglicky Black Friday) je na americkém kontinentu dnem velikých slev. Dnes už nejen v Americe, slevový den zaplavuje celý svět. Název je současně špatný vtip: je parafrází na pád cen burzy v roce 1929. Tehdy šlo o celosvětovou krizi, dnes má jít o svátek nadměrného konzumu. Mnozí kupují nepotřebné, protože podléhají nabídkám slev.

Čeští prodejci si zvykli na aglický název Black Friday. Původně šlo listopadový den, kdy obchody výrazně zlevňují své produkty, právě a jen  na jeden jediný den. Amíci si nejprve oslaví Thanksgiving, neboli Den díkůvzdání a hned navážou výprodejovým a nákupním šílenstvím. Startují tak předvánoční nákupní horečku. Black Friday je komerční akce, má za cíl přilákat zákazníky. Trefně definují greenpísáci:

Dnes je tzv. Black friday, svátek neudržitelného a nadměrného konzumu. Dnešní nákupy ve slevách jsou zítřejšími odpady. Zkuste tento „svátek“ oslavit jinak. Nekupujte nepotřebné věci a nepodléhejte zdánlivě výhodným nabídkám.

Černý pátek zavedla v roce 2011 v ČR společnost Apple, která po celém světě na tento den zlevňuje své produkty. Akce přinesla zlevnění několika produktů z oficiálního Apple Store. Slevy nebyly markantní, jako ty americké, ale i tak se dalo ušetřit několik stovek až tisícovek. V rámci premiérových slev v roce 2011 šlo nakoupit přibližně o deset procent levněji iPad 2, iPod Touch, iPod Nano, MacBook Air, MacBook Pro a také iMac.

mall24-apple

Applovská cedulka z půlnoci 22.11.2011

Reporáž Mall24.cz z 22.11.2011: Oficiální český internetový obchod společnosti Apple dnes těsně po půlnoci zastavil svůj provoz. My, noční ptáci, kteří brouzdáme internetem po půlnoci, objevili jsme na něm žlutou cedulka s nápisem We’ll back soon. Dnes toto „odpojení“ mělo jiný význam: neznamenalo příchod nových produktů ani technické práce na obchodě, ale příchod Black Friday. V případě Applu má Černý pátek dvojnásobný smysl: je to asi vůbec jediný den, kdy máte šanci koupit applovské produkty ve slevě. Společnost Apple jinak své produkty  nezlevňuje ani nevyprodává.

Americký Černý pátek je trochu jiný. Týká se nejen e-shopů, ale i kamenných obchodů. Ty otevřou už o půlnoci, aby do nich mohli vtrhnout nákupuchtiví zákazníci a moli zkupovat vše zlevněné. Ještě na konci minulého století otevíraly obchody až v 6 ráno, ale s příchodem roku 2K se čast posouval a posouval na dřívější a dnes je to již americká půlnoc. Ale Američané již dlouho před půlnocí stojí před zavřenými dveřmi obchodů a čekaji na to, až budou moci vtrhnout dovnitř. Vzpomínáte na film Mr. Beana a jeho nákupní trik? Nešlo o Černý pátek, ale o povánoční výprodej. Ale atmosféra úplně stejná.


Tento web neslouží jako eshop . Jde převážně o vzdělávací platformu pro žáky středních škol Euroinstitut, zaměřenou na témata finanční gramotnosti. Více vizte na hlavní stránce www.mall24.cz.

→ nákladovost mytí oken